Nagynyomású élményeim - ezt érzed, ha zuhanyt kap a szád

Végeztem egy közvélemény-kutatást, hogy most akkor jó dolog-e a szájzuhany vagy sem. Az eredmény meglepett.
giphy-downsized_9.gif

Első körben röviden a fent nevezett eszközről értekezzünk: olyan, mint egy nagyon kigyúrt, ám mégis apró kerti locsoló, ami egyet tud - vizet spriccelni a szádba.
Azt hiszem, ez a lényeg.
És azt hiszem, ez az, amiben még mindenki egyetért. A továbbiakban ugyanis jelentős különbségek vannak a szájzuhany megítélését illetően.

Szét kell választanunk a "mezei" vásárlók, illetve a fogorvosok, szakemberek véleményét. 

Több magyar és német fórumon is érdeklődtem, elsősorban fogszabályzóval rendelkező sorstársak körében, a kérdésem pedig rém egyszerű volt: kinek milyen tapasztalatai vannak a szájzuhanyt illetően?

Néhány válasz a sokból:

"Szerintem semmilyet ne vegyel, a rendes szajhigieniat nem helyettesiti, ha meg az megvan, nincs ra szukseg. Inkabb menj gyakrabban fogkoleszedesre. Rosszul hasznalva meg arthat is es visszahuzodhat az inyed."

 

"...nekem is azt mondta anno a fogorvosom (kettő is, egymástól függetlenül), hogy a szájzuhany messze a legfeleslegesebb kiegészítő, amire az ember költheti a pénzét. Helyette inkább azt javasolták, hogy költsek többet egy jobb minőségű elektromos fogkefére."

 

"Nekem pedig azert ajanlotta, mert a fogselyem idovel megkezdi a fogzomancot a fognyaknal. En ugy hasznalom, hogy a fogkozekhez spriccelek vele. Miota fogszabalyzom van nagy hasznat veszem. Tegnap a fogorvos meg is dicsert "

"Egy Panasonic készülékem van és nagyon elégedett vagyok vele"

 

"Csak a Panasonic! Mivel sokat vagyok úton, más szóba sem jöhetett. Imádom!"

Hinnye, a nemjóját, nem könnyű a helyzetem, valljuk meg, kapott ez a spriccelő akármi hideget-meleget a kommentelőktől. 

giphy-downsized_5.gif 

Ahogy látszik is, sokan a fogselyem mellett használják, jó páran pedig helyette. Dr. Kerekes Fanni fogorvos így vélekedik a problémáról:

A fogselymezés roppant nehezen kivitelezhető, ámde rettentő hasznos tevékenység. Sokszor panaszkodtok, hogy lehetetlen, de voltatok valaha jógázni? Szerintem, úgy és akkor összehajtogatni magamat, na az a nem könnyű, de azt is meg lehet csinálni. Én mindenképp a fogselyem mellett  tenném le a voksomat.  A szájzuhany a pro verzió, szigorúan nagyon fejlett kézügyességgel, és tükörből tökéletesen dolgozni képes Leonardóknak ajánlanám. Ebben az esetben rendkívül hatásos, minden más esetben, esélyes, hogy besúvasztjuk jó nagy nyomással a gonosz bacikat az íny alá, majd elégedetten csettintünk a nyelvünkkel, hogy jól kitisztítottunk mindent. Csak ugye a szőnyeg alá besöpört kosz sem kerül a megfelelő helyre.

És meg is érkeztünk a legfontosabb ponthoz, a helyes használathoz. Ugyanis az előnyök adottak:

- segít a nagynyomású vízsugár eltávolítani a fogakról a plakkot (ezt már tisztáztuk korábban, hogy mi is)

- optimális esetben a mechanikai tisztítás enyhíti a fogíny gyulladását

- jó kondiban tartja az íny vérkeringését

- fogszabályzó esetén megkönnyíti az alkatrészek tisztítását

what-is-a-water-flosser.jpg

Viszont ahogy Kerekes doktornő is írta, nem mindegy, hogyan varázsolunk az eszközünkkel. A koreográfia valahogy így néz ki:

- merőlegesen tartjuk a zuhanyfejet az ínyünkre, és annak vonala mentén haladunk

- a fogközöknél megállunk, lehetőség szerint 5-6 másodpercre

- használhatunk szájvizet az öntözéshez

Ha azonban súlyos az ínygyulladásunk vagy fogínytasakok képződnek, mert a lepedéket beküldtük ezzel a mini autómosóval az ínyünk alá, akkor legjobb amit tehetünk, hogy elszteppelünk a fogorvosunkhoz. Ja, a csodaspriccert pedig hanyagoljuk.

Na de azonban! Elfogadom-e a mások által felvázolt képet, és alkotok-e saját élmények nélkül véleményt a szóban forgó termékről?

TERMÉSZETESEN NEM!

giphy-downsized_7.gif

Úgyhogy ráfeküdtem az internetre, mi a kínálat nagynyomású fogtisztítás ügyileg. 

Hogy amúgy miben különböznek?

  • vannak saját tartályos készülékek és vannak amiket egy vezeték köt össze egy különálló nagyobb tartállyal. Értelemszerűen a saját tartályos mobilisabb, de kisebb a kapacitása
  • a drágábbakhoz számos plusz fej kapható
  • egyes darabokba szájvíz is tölthető
  • a komolyabb zuhanyok már levegővel keverik a vízsugarat, úgynevezett mikrobuborékokkal dolgoznak
  • a nyomás jó esetben állítható, így több fokozatból választhatunk a fogínyünk érzékenységének megfelelően

Közeledvén a névnapomhoz, szolidan jeleztem a páromnak, hogy mire vágyom. Ez azt jelenti, hogy napi 3-4 linket küldtem neki Facebookon, rávilágítva, hogy milyen szép is lehet az élet szájzuhannyal.  

Az ársáv olyan 10 és 50 ezer Ft közé tehető, ebből választottam ki a többség által ajánlott Panasonic EW-1211 nevű terméket. 3 üzemmód van rajta és hálózati töltőről szedi össze magát olykor.

ew1211--o4.jpg

Az első használatba vétel örök emlék marad. Mire számítottam előzőleg? Egészen őszintén egy csiklandozó érzésre, pajkos vízsugárra, ami látatlanul is kipucol minden apróságot, ami esetleg még a fogmosás és fogköz tisztítás után maradt, eltöltve a tiszta, üde száj okozta elégedettség bódult érzésével (ez a mondat azért elférne bármelyik Júlia vagy Romana füzetben is)

Ehhez képest jött a valóság, ami szó szerint hidegzuhanyként ért. 

giphy-tumblr_1.gif

A használati utasítás szerint tartsuk a szánkat zárva, ám mégis annyi rést hagyjunk, hogy a víz távozni tudjon. Ezt viszont csak utólag olvastam el, így tátott szájjal kezdtem neki. Rögtön az elején meglepődtem a vízsugár erején és a víz hidegén, így elkaptam a számtól a szórófejet, ami előbb az orromba majd a szemem közé küldte a már említett mikrobuborékokat.
Nagynehezen, félvakon megtaláltam a kikapcsoló gombot, közben eláztatva az előttem lévő fülpiszkálótartót, hajgumikat, vattapamacskészletet, meg úgy mindent, amit egy feleség a mosdókagylótól kartávolságnyira tárol. 

Már lehiggadva, de még pihegve megtörölköztem, majd próbáltam felmérni, hogy vajon így kell-e működnie a rendszernek. Valószínűleg nem, én is éreztem és azt is, hogy előfordulhat, hogy bennem van a hiba.

Újabb próba, vasmarokkal, zárt szájjal, a péteri kősziklaság minden szilárdságával újra az ON-ra nyomtam. Lényegesen jobb lett az eredmény, meg merem kockáztatni, hogy még élveztem is. A szám felfrissült, én is, mivel jobbnak tartottam hajat is mosni utána, ha már úgyis vizes.

Ekkor érkezett az első vágányra drága feleségem, aki az ajándék átadása után alapvetően nem kívánt közösséget vállalni újabb hóbortommal. Ennek megfelelően benézett a fürdőszobába és felmérve a helyzetet, summázta a látottakat:

- Hmm, érdekes. De a tükröt nem én fogom lemosni.

A kérdés tehát már csak az, hogy mikor jutok el a szájzuhany-használat arra a fokára, ami már tudatosnak mondható és nem csak spriccelek jobbra-balra, mint Jóska bátyám húsvéthétfőn.

Meglátjuk, igyekszem gyakorolni, addig is úszósapka, úszószemüveg és jöhetnek a mikrobuborékok. 

 

 

Follow my blog with Bloglovin